Monday, April 18, 2011

sarawak is awesome!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

kali ni  aku ditugaskan ke sarawak...mula-mula tu terasa berat nak pegi....macam-macam cite aku dengar.....kene naik bot la...makan kene hati2 la....tapi bile da p sana...sangkaan aku meleset.....aku berjumpe dengan org terbaek!!!!!! thank u to abang abu seman, suriati, bi hen, andy, ah long, tauke chui, puan seri jamilah, tan sri adenan satem, zaini ..n semua2 la...korangla the best!!!!!!!..rasa x mau balik plak.....seronok sesangat...

aku ditugaskan ke tanjung datu...hujung negeri sarawak....nak pergi situ ade dua jalan.....ikut jalan batu kawa n jalan yang kene naik feri...aku prefer ikut yang naik feri coz best....sampai tanjung datu aku duk kat sematan, tepi laut china selatan...tempat aku tinggal betul2 tepi laut...sejuk gile pepagi.....da macam duk kat resort.....tiap2 hari makan seafood. fresh...x gatal pun hidung aku......aku kan ade resdung!!!!... umai(ikan or udang yang x masak tapi digaul ngan macam-macam bende so leh dimakan....sedap!!!!!. laksa sarawak lak macam x bape sangatla...x minat........mee kolok...erm sedap.....senang cite sedapla kalau x , x kan berat aku naik kan...ramai tegur aku da gemuk...huhuhuhuhuhuhuh pasni kene work out...

**********************************************************************************
nak tau macam mana nak buat umai?????? bace je kat bawah ni...

                                                         umai yang dibuat dr ikan tenggiri



Bahan2:
2 keping ikan tenggiri (kalo yg fresh lagi bagusss!!!)
1 biji bwg merah
3 btg cili padi
1 biji limau nipis (amik jus)
1 biji lemon (amik jus)
1 sudu kecil cuka
1 biji bawang besar
1 biji cili merah
Gula & Garam secukup rasa..



Cara2:
Bersihkan ikan tenggiri..hiris halus..buang kulit bersih2. Lepas tu, perap dgn jus limau nipis, lemon & cuka ( amik separuh dr portion jus yg diperah tadi).Aku perap 1/2 jam jer.Selepas perap, ikan tu akan berubah jadi kaler putih & tidak hanyir..itu maknanyer ikan tu dah kena air asam...lebih kurang dah masak laaa....toskan...kalo x puas hati still takut ikan tu hanyir, bilas dgn jus2 limau tu td sampai xder bau...

Tumbuk bwg merah dgn cili padi. Mayang halus bwg besar & cili merah. Gaulkan bahan tumbuk, bwg besar & cili hidup & ikan yg sudah diperap tadi.Kemudian, tuang belen jus & cuka tadi.Perisakan dgn gula dan garam. Gaul sehingga rata. serius sedap gile....da blog aku bukan pasal resepi2.....kite sambung balik cite aku kat sarawak...



**********************************************************************************************

abang abu plak memang baik..die jage kami (aku n kak farah) macam anak sendiri...paling best bile aku sakit mata x leh kuar leh plak die bayar kat abg RELA berkawal depan rumah..riso beno aku duk sorang.....tapi seiouslyla..org sarawak memang baik gile.....semua kaum bercampur tanpa kira pangkat, keturunan...leh hidup harmoni x gaduh-gaduh....melayu, cina, iban, bidayuh, dayak leh hidup satu bumbung tanpa masalah...nilah baru  1 MALAYSIA!!!!! .


                                                           tanjung datu n gunung gading


                                               kene lalu ladang getah nak p rumah penduduk.....

dalam happy aku ni...teringat jugak kesusahan orang kat sana....daif,,,,x maju......setengah kawasan nampak maju...tapi ade segelintir yang masih susah hidupnya...insaf aku,,,syukur dengan nikmat yang ALLAH beri...moga aku x lupa diri ...moga adela bantuan diberikan pada mereka2 ni.....

                                             antara rumah yang sedih aku tengok.....

jadi pada sesiapa yang ada rezeki lebih tu apa kata bantu lah mereka2 ni......kami hanya dapat buat memo untuk percepatkan permohonan PPRT je ari tu...harap dapatla...

No comments:

Post a Comment